* PARKEER *

‘ Ze dachten dat er verband tussen de rellen zat. Denk je dat ook?’
- ‘Het zou kunnen, maar het is interessant om ze achter en naast elkaar te zetten en te ‘ontleden’ in diverse componenten: ras, geloof, ideologie, huidkleur enzovoorts.’
‘ En dan ook nog in verband brengen met globale ontwikkelingen, zoals Israël – Gaza en Oekraïne – Rusland?’
- ‘Precies, uiteraard, want niets vindt in het luchtledige plaats. De Maccabi-soap zou een fraaie Israël-propaganda en tweespalt-zaai-stunt kunnen zijn geweest. Israël spint garen bij reuring en chaos, want dat hebben ze daar thuis in overvloed, dus exporteren ze het gretig.’
‘De tegelsmijter (oei! die is zwart!), Bram de wolf en Ron van Uffelen, de Vlaardingse loodgieter ….?
- ‘Zet er maar bij hoor. Dat is de categorie angst en onzekerheid.’
‘ En: afleiding, hapklare sensatie. Het vereist geen context constructie, geen verbanden leggen en het leidt de lezer af van de werkelijk spannende dingen in de wereld. Trouwens, ik vind de double bind waarin premier Schoof zich heeft gemanoevreerd ook best komisch: hij zegt dat er een integratieprobleem is, maar hij laat de instroom van exoten (onder wie vast veel moeilijk-te-integreren-lieden zitten) gewoon doorgaan. Curieus. Dweilen met de kraan open. Er is een integratieprobleem (wauwelwappies zeggen: een opvang- en ruimteprobleem, en dus pakken ze onze boeren hun land af en dus bouwen ze de hoogte in) maar we doen er niets aan, want we scheppen geen integratie-infrastructuur en we zetten geen niet-integreerbaren uit. Klaar ben je met zo’n politieke leiding.’
- ‘Dweilen met de kraan open is een typisch Haagse-Kaasstolp-sport geworden. Leuk toch? Maar het is inderdaad een double bind en dat bevordert schizofrenie ….’
‘ Zou het een scenario zijn?’
- ‘Mwah, is het per se nodig dat zo te framen? Nu al? Wat telt, zijn de gevolgen. Wat bewerken de respectieve rellen, wat brengen ze teweeg? Tweespalt. Israëli versus Arabieren en blanke Nederlanders versus zwarte. Voilá. Over de mogelijke oorzaken en motivaties kun je naderhand altijd nog filosoferen en speculeren.’
‘ Maccabi maakt Marokkanen bewust van hun Arabier zijn en dan kun je dát ook nog uitsplitsen naar Berber en Arabier. Ben ik Arabier/Berber/Marokkaan en dus vóór de Palestijnen en tégen de Israëli?’
- ‘Bijvoorbeeld. En moslim (weliswaar op rolschaatsen misschien, maar toch ….). En het Nederlanderschap waar blijft dát? Dat verdampt, of is er nooit geweest? Voelen ze zich misschien toch ook nog Nederlander? Net als bij zwarte Piet? Interessant toch? Is iemand uit die groepen geïntegreerd als zij/hij zich op de eerste plaats Nederlander voelt? Hoe gedragen Nederlanders zich in die situaties?’
‘ De meeste Nederlanders duiken, zei P. Die hoor je niet, ze kruipen onder de dekens.’
- ‘Generaal Harold Kujat spricht Klartext over Ukraïne en Rusland. Dat hoor ik geen Nederlandse generaal doen. Opmerkelijk.’
‘ Generaal Kujat is op leeftijd en gepensioneerd, die heeft geen carrière-schade meer te duchten. Kujat kan unverfroren zeggen wat we inmiddels bijna allemaal weten: dat gezwam over de Ukraïners die zouden vechten en sneuvelen ook voor ónze waarden, noemt hij gewoon klinkklare nonsense, wat het natuurlijk ook is. De politieke deep state gebruikt oorlog als instrument, anders niet.’
- ‘Nóg zo’n cognitieve stress-situatie: Ukraïners vluchten naar Nederland, niet zozeer vanwege de Rus maar vanwege de Ukraïense ronselaars en press gangs die grondstof voor de gehaktmolen zoeken. Dan zitten ze in Nederland en realiseren ze zich allengs dat Nederland (nou ja, de politieke nomenklatoera) tot die partijen behoort die de onzinnige oorlog tegen Putin in stand helpt houden en dus medeschuldig is aan het afslachten van hun families en het verwoesten van hun land …. vreemd, héél vreemd, en erg ongemakkelijk.’
‘Tja, op welk moment kunnen en durven ze dat narratief in hun breinen toe te laten?’
……….. ………….. ……………
……….. ………….. ……………